Satu ketika dahulu

Ketika aku sedang menuju ke stesen Putra LRT Masjid Jamek, aku terpandang sosok tubuh yang sudah dimamah usia sambil wajahnya dilontar ke arah Sungai Kelang. Lesu dan layu. Aku memerhati dari jauh. Terpancar seribu kekesalan dan kerisauan di wajahnya.

Aku cuba menghampirinya. "Assalammualaikum pakcik", aku cuba memulakan perbualan.

Sambil menoleh kearah aku, "Waalaikummussalam".
Pandangannya dilontar kembali ke arah Sungai Kelang yang mengalir deras.



"Kenapa pakcik termenung kat sini?".

"Pakcik terkenang zaman pakcik kecil-kecil dulu.".
"Kat sinilah pakcik selalu datang bermain.", sambil menelan air liur.

"Kat sinilah juga pakcik bersama rakan-rakan pakcik memancing ikan. Dulu air sungai ni jernih, tak macam sekarang."

Aku mengangguk-ngangguk tanda setuju.


"Seronok betul masa tu", sambung pakcik itu lagi.
"Kami mandi tak hirau langsung keadaan sekeliling. Takde langsung perasaan takut. Waktu tu kecik je".

"Hah,kat sini juga pakcik bertemu jodoh pakcik. Pakcik terserempak arwah isteri pakcik sedang membasuh kain disini. Biasalah, cinta pandangan pertama. Heeeee", menyeringai menunjukkan barisan giginya yang rongak.

Kemudian beliau menundukkan wajahnya. Sepi.

"Anak ada rokok?", tanya beliau.

Aku menghulurkan sebatang rokok. Dengan tangan yang terketar-ketar, pakcik tersebut menyambutnya. Aku bantu menyalakannya.

Sambil menarik nafas yang dalam.
"Kemudian", asap rokok dihembus ke udara.

"Kat sini jugalah pakcik bertarung melawan makhluk yang cuba menganggu gugat keharmonian penduduk Bumi".

Dahi ku mula berkerut.

"Pakcik sebenarnya Kesatria Baja Hitam nak."
"Pakcik ada motosikal berkuasa besar. Sekali pakcik tembak guna pedang laser pakcik, berkecai".

Aku ketap bibir, mula memandang ke kiri ke kanan. Seorang pemuda meletakkan jari telunjuk disisi kepalanya serta membuat bulatan menggunakan jari tersebut.

"Oh, gila rupanya".


"Jahanam"


Dari sayup kedengaran pakcik itu sedang menyanyikan lagu dalam Bahasa Jepun sambil cuba menanggalkan seluar lusuhnya.

4 comments :

  ATONAL MICROTONAL

April 2, 2008 at 2:16 PM

jahanam. cari balik pakcik tu. aku nak pinjam belalang tempur.

  manusia ganjil ikan yu

April 2, 2008 at 4:47 PM

lu cari area masjid jamek

  ATONAL MICROTONAL

April 3, 2008 at 4:28 PM

gua suspek pakcik ni pun lepak Ricecooker dgn Bau Bau Cafe.

  manusia ganjil ikan yu

April 3, 2008 at 4:54 PM

mana tau