Manipulasi

Jika saya ingin mendapatkan bahan bacaan berunsurkan humor, saya cuma perlu dapatkan Berita Harian, Utusan Melayu dan tidak lupa juga juara segala juara Harian Metro. Saya gelak ketawa sehingga mengeluarkan air mata. Lihat, betapa kelakarnya. Mereka senantiasa penuh dengan ide-ide lucu yang seringkali membuatkan pembaca-pembaca seperti saya 'tak kering gusi'.

Dan diketika ini juga, perkataan 'Belanda' amatlah sensitif didunia Islam. Durian Belanda juga hampir-hampir menerima tempias.


Hari ini, Utusan melaporkan : "Kedah ‘Belanda Malaysia’"


Alor Star : ...... Dari sudut pandangan parti itu, sektor pertanian Kedah perlu dimajukan sehingga menjadi sebuah industri yang berjaya menghasilkan produk pertanian untuk pasaran domestik dan antarabangsa.

Justeru, dalam manifesto pilihan rayanya, Pas Kedah berjanji akan menjadikan negeri ini sebagai sebuah negeri pertanian tersohor seperti Belanda.

Sebagai rekod, Belanda merupakan sebuah negara yang saiznya lebih kecil daripada Pahang tetapi mampu menjadi pengeluar dan pengeksport hasil pertanian kedua terbesar di dunia.

Azizan Abdul Razak yang memimpin Pas Kedah ketika melancarkan manifesto pilihan raya parti itu khusus untuk negeri tersebut pada 23 Februari lalu berkata, mereka akan melaksanakan lapan perkara pokok bagi menjadikan Kedah sebagai ‘Belanda Malaysia’ iaitu:

Membangunkan pertanian negeri dengan memberikan keutamaan kepada pengeluaran makanan secara komersial yang diterajui Lembaga Kemajuan Pertanian Kedah (LKPK) yang akan ditubuhkan.

Membangunkan Lembah Jerai sebagai hab pertanian (pangkalan hasil pertanian) negeri Kedah.

Mewujudkan Skim Perlindungan Takaful kepada golongan petani, penternak dan nelayan.

Memberikan insentif kepada mana-mana pihak yang mengusahakan tanah terbiar.

Mewujudkan industri pemprosesan buah-buahan yang diterajui LKPK.

Memberikan insentif khas kepada petani, penternak dan nelayan yang berjaya mencapai tahap pengeluaran yang ditetapkan.

Menyusun semula masyarakat nelayan pantai dengan memberi pekerjaan baru kepada sebahagian nelayan dalam industri akuakultur air masin dan payau serta mewujudkan peluang pekerjaan baru bagi keluarga nelayan dalam industri hiliran berasaskan perikanan di kawasan penempatan nelayan yang diterajui oleh Persatuan Nelayan Kawasan.

Mewujudkan mekanisme pemasaran yang berkesan untuk produk tempatan....


Berulang kali perkataan "Belanda Malaysia" dimainkan. Terasa senak perut menahan ketawa.






Ops. Sebentar, perut saya sakit.

2 comments :

  Anonymous

April 1, 2008 at 5:39 PM

gua suka baca harian metro, carik kisah mahkamah syariah aje. berita orang tangkap basah dia lagi 2 tapak boleh jadi Mona Gersang.

  manusia ganjil ikan yu

April 1, 2008 at 6:43 PM

kadang-kadang stim gak membacanya

imaginasi kena tinggi ah