Imej kena jaga beb

Sukan Olimpik 2008 telah merakam berbagai peristiwa hitam. Demonstrasi dan bantahan daripada penyokong kemerdekaan Tibet serta pencabulan kebebasan hak bersuara dan hak asasi manusia oleh China. Berbagai pertubuhan, NGO serta aktivis mula memboikot dan memulau upacara Sukan Olimpik 2008.

Bantahan dan pemulauan ini bukan sahaja berlaku ke atas negara tuan rumah Olimpik 2008, iaitu China sahaja tetapi ia pernah berlaku ke atas negara-negara lain.

Kebanyakan negara cuba melobi untuk menjadi tuan rumah bagi sukan yang berprestij besar ini, termasuk Malaysia. Tetapi sedar atau tidak impak jangka masa panjang keatas ekonomi negara-negara tuan rumah Sukan Olimpik?

Disini saya lampirkan kajian yang telah dibuat oleh IMF ( International Monetary Fund ) keatas negara-negara yang pernah menjadi tuan rumah Sukan Olimpik:

Source: Data from IMF, Penn World Tables v5.6

Penganjuran Sukan Olimpik memerlukan perbelanjaan besar. Negara tuan rumah perlu menggunakan segala dana yang sepatutnya diperuntukan kepada pembangunan ekonomi rakyat, digunakan untuk menampung perbelanjaan untuk menganjur sukan tersebut.

Lihat sendiri Malaysia, selepas menganjur Sukan Komanwel 1998. Ekonomi negara meleset dengan mendadak tetapi tidak ramai yang sedar.


Termasuk saya.



Jahanam

2 comments :

  azmah

April 18, 2008 at 6:56 PM

jumudnya...

  manusia ganjil ikan yu

April 18, 2008 at 7:21 PM

bagaimana nak jadi tak jumud?