merenung kedalam mangkuk jamban

Mak aku bilang "Tak elok keluarkan duit ketika tengah makan, nanti rezeki susah nak masuk".

Jadi, makcik. Janganlah tarik muka ketika aku tak hulurkan duit. Aku sedang sedap menghadap chicken chop yang harganya boleh beli sekotak rokok Dunhill 20. Aku sendiri pun terasa seperti nak menangis bayar chicken chop ni.

Yang pimpin makcik tu sapa? Anak makcik ke? Dressup macam nak ke KLCC. Siap gincu tebal. Terdengar dari jauh, anak makcik bergumam "Harap muka je hensem". Aku bangga sebentar.

Tak lama kemudian, datang pula seorang lelaki. Melayu. Bersongkok. Menghulur sekeping surat. 'Letterhead' dari sebuah madrasah di Kemboja. Aku pandang mukanya. Dia tersenyum. Aku mengeleng. Dia tersenyum. Tapi sedikit kelat.

Dengan pantas aku sudahkan juadah dan pergi dari situ. Oh aku lupa. Kedai Magnum belum tutup. Malam tadi aku mimpi nombor.

0 comments :